Pressemelding

Monta henter ytterligere 298 millioner: Dobler verdsettelsen til 1,7 milliarder norske kroner

by Monta | september 15, 2022
Monta Finansiering

Selskapet vil bruke investeringen til å sikre sin posisjon i Skandinavia, og skape mer åpenhet i bransjen. Selskapet fortsetter å utvide produktporteføljen, og trer inn i et felt som skal digitalisere infrastrukturen bak strømnettet, for å møte fremtidens energibehov.

Det danske ladeteknologiselskapet Monta annonserer i dag en avtale som tilfører selskapet ytterligere 298 millioner norske kroner (som en del av deres serie A+-finansiering). Selskapet er med det verdsatt til 1,7 milliarder norske kroner, etter mindre enn to år i bransjen.

Investeringen kommer fra det amerikanske investeringsfondet Energize Ventures, som har fokus på å styrke den digitale transformasjonen i energisektoren, samt tidligere investorer Creandum, Pale Blue Dot, byFounders og Headline.

Mens salget av elbiler økte med 75 % i 2021 sammenlignet med året før, er mangelen på ladestasjoner fortsatt en av de største barrierene for flere elbiler på norske veier. Ifølge Elbilforeningen anslås det at det må bygges 1 250 nye ladestasjoner i Norge hvert år for å holde tritt med ladebehovet. Likevel opplever elbilistene altfor ofte problemer med ladestasjonene i form av feilmeldinger og manglende informasjon om pris og tilgjengelighet.

–  Vi jobber med å digitalisere hele bransjen for å bryte ned barrierer og skape mer åpenhet og fleksibilitet i markedet. Ved å inngå strategiske partnerskap med produsenter, kan vi levere en komplett løsning fra starten med alle funksjonene markedet etterspør, sier Casper Rasmussen, administrerende direktør i Monta.

Monta har utviklet en unik plattform som effektiviserer og forenkler ladeopplevelsen, og gir operatører og bedrifter full kontroll over sine ladestasjoner. Gjennom plattformen har eiere full oversikt over forbruk, priser, tilgjengelighet, transaksjoner og stabilitet, mens bilistene kan bruke Montas app til å lade med grønn og billig energi hjemme – og på offentlige ladestasjoner.

– Vi har blant annet utviklet en løsning der operatørene kan sette en prosentsats oppå elbilens spotpris, og på den måten følge de svingende prisene og automatisk tilby en rettferdig pris for lading uten å risikere tap, sier Rasmussen og legger til:

– Investeringen fra Energize og tidligere investorer er en tillitserklæring til vår visjon, vårt team og vår programvare som grunnlag for fremtidens ladeinfrastruktur.

Montas teknologi brukes av selskaper som Vestas, Københavns Lufthavn, PostNord og grossister som videreformidler mulighetene med Monta til installatører. Siden serie A-runden i januar har Monta inngått strategiske partnerskap med produsentene av ladestasjoner og lansert deres Powered by Monta-program i flere markeder. Partnerskapene inkluderer produsentene Garo, CTEK, ABB og Zaptec.

– Det innføres flere økonomiske og lovgivende grep som setter fart på salget av elbiler – og antall ladestasjoner er nødt til å holde tritt. Vi forventer at mer enn 1,6 millioner offentlige ladestasjoner og 20 millioner private ladestasjoner vil bli satt opp i USA og Europa innen 2025. I takt med at markedet for ladestasjoner vokser og kommersialiseres, tilbyr Monta en programvareløsning som skaper en konsistent og forbedret ladeopplevelse for alle aktører i ladebransjen – fra installatører til elbilister. Vi er glade for å inngå et partnerskap med Monta, som er fullt forpliktet til å skape en skalerbar og bærekraftig ladeinfrastruktur, sier Juan Muldoon, partner i Energize Ventures.

Monta vil bruke investeringen til å åpne nye markeder, og sikre sin posisjon i Skandinavia, Storbritannia og Tyskland – land som har planer om å droppe salget av nye fossilbiler innen henholdsvis 2025, 2030 og 2035. For å støtte overgangen til elbiler i EU og USA – som begge sikter mot at 50 prosent av bilsalget i 2030 skal være rene elbiler – vil Monta fortsette å utvikle produktet og gjøre prisene, tilgjengeligheten og statusen til ladestasjonene mer oversiktlige for alle aktører i bransjen.

På lengre sikt vil selskapet utvide produktutviklingen til å omfatte en digitalisering av strømnettet for å imøtekomme det økende antallet av elbiler på veiene. I fremtiden vil selskapet legge til rette for salg av overskuddskraft tilbake til strømnettet (V2G), håndtere kommunikasjonen mellom andre CO2-nøytrale teknologier (V2H og V2X), samt bidra til å skape lokale energimarkeder og gi nordmenn eierskap til deres energiforbruk.

– Omstillingen av det norske energisystemet krever økt digitalisering og bedre bruk av bransjens data. Ved å innovere sektorens kommunikasjonsverktøy kan vi støtte intelligent energiforbruk, koble sammen strømproduksjon og forbruk bedre, og håndtere strømnettets topplast smartere. De sosiale og miljømessige fordelene kan ikke undervurderes. Monta vil være i forkant med å utvikle systemene som belønner fleksibiliteten vi trenger for å sette fart på den grønne omstillingen, avslutter Rasmussen.

Avtalen mellom Monta og investorene skal godkjennes av relevante myndigheter senere i år.

Om Monta

Monta er et teknologiselskap som bringer installatører, operatører, tjenesteleverandører, elbileiere og bedrifter med ladepunkter sammen.

Selskapet gjør EV-lading enkelt, tilgjengelig og pålitelig. Deres programvare muliggjør en stabil og konsekvent ladeopplevelse på tvers av alle ladepunktmerker. De gir ladepunktseiere en fullverdig løsning, for å enklere å tiltrekke seg brukere og sømløst administrere bruk, priser og transaksjoner.

Ved å tilby stabile ladeopplevelser, legger Monta grunnen for en skalerbar og bærekraftig EV-infrastruktur.

Om Energize Ventures

Energize Ventures er en ledende global forvalter av alternative investeringer med fokus på å styrke digital transformasjon innen energi og bærekraft. Energize ble grunnlagt i 2016, og har finansiert 23 selskaper til dags dato. De er støttet av strategiske og institusjonelle LP-er inkludert CDPQ, Invenergy, Schneider Electric, General Electric, Caterpillar og mer. Med en unik dybde og bredde av operasjonell- og bransjeekspertise, jobber Energize i partnerskap med sine porteføljeselskaper for å realisere deres fulle potensiale fra tidlig kommersialisering til vekstskalering og inn i de offentlige markedene. For mer informasjon om Energize Ventures, vennligst besøk www.energize.vc.

Thomas Lockhart
Head of PR & Partnership, Monta